Welmas blogg
Publicerat 17 November 2018 10:00

​Intervju med cellisten Amalie Stalheim: Clara-Mara i Berwaldhallen

Nu på fredag den 23 november är det dags för en riktig specialkonsert i Berwaldhallen. Det blir en helkväll med Clara Schumanns musik – en Clara-Mara helt enkelt. Konserten blir en lite mer exklusiv och intim kammarmusikkväll med unga, skarpa solister. På scenen möter vi bland andra årets Sveriges Radio P2-artist cellisten Amalie Stalheim, pianisten David Huang, violinisten Cecilia Zilliacus och sångarna Jakob Högström och Karolina Andersson. Welma ringde upp cellisten Amalie Stalheim i Oslo, för att få höra mer om konsertkvällen, Clara Schumann och hennes eget musicerande.

Text: Lisa Sandegård. Foto: Christopher Hästbacka.


Clara Schumann. Litografi: Andreas Staub.

Att likna Clara Schumanns musikaliska liv vid ett maraton är inte fel – bland mycket annat var hon fullt verksam som pianist ända till sin död. För att uppmärksamma en av 1800-talets främsta kompositörer arrangerar Berwaldhallen och P2 en Clara-Mara, ett maraton – ett unikt tillfälle att höra stora delar av hennes musikaliska produktion. Konserten är uppdelad i en helmara och två halvmaror – perfekt för dem som bara orkar med hälften. Det blir totalt fyra konsertakter under samma kväll och i de tre pauserna bjuds det på underhållning som föredrag, debatt, quiz och annat skoj. Hela Clara-Maran, inklusive pausaktiviteterna, direktsänds i Sveriges Radio P2 från kl. 18 den 23 november.

En av de unga, skarpa solisterna vi kommer att få möta under Clara-Maran är den norska cellisten Amalie Stalheim – en av Skandinaviens mest lovande artister.
 

Amalie Stalheim. Foto: Christopher Hästbacka.

Hej Amalie Stalheim! Vem är du?

– Hej! Jag är 25 år gammal, norsk och har bott i Stockholm, Sverige i 6 år nu. Jag spelar cello.

Spelar du fler instrument?

– Man kan säga att jag föddes in i en musikfamilj. Min pappa är tonsättare. När jag var fyra år började jag spela piano, när jag var sex år började jag spela cello. Det var en tid när jag spelade båda instrumenten, men sedan tog cellospelandet över helt. Efter att jag har övat cello i fem–sex timmar är det svårt att sätta sig och öva piano lika länge. Jag hinner inte riktigt med att spela piano också.

Vad innebär det att du är P2:s artist 2018/2019?

– I januari vann jag Kungliga musikaliska akademins tävling Solistpriset och utsågs samtidigt till P2:s Artist in Residence i två års tid. Det innebär att jag kommer att få ge konserter och studiospelningar för kanalen, lite som en husartist i klassisk musik. 

Vilken typ av musik tycker du mest om?

– Det är svårt att säga, men just nu lyssnar jag mycket på Brahms, Schumann – och Mozart såklart! Det blir mest klassiskt, och framförallt den romantiska perioden, även om jag också gillar modern musik. Klart jag går igång när jag hör Sias låt Chandelier till exempel. Jag spelar mest klassisk äldre musik, men även nyskrivet. Jag håller på att beställa cellokonserter från de största tonsättarna i Skandinavien just nu och jag spelar även musik som är gjord till mig av min pappa. 

Nu på fredag ska du vara med i Berwaldhallens Clara-Mara. Vem är Clara Schumann och hur är ditt förhållande till hennes musik?

– Clara Schumann är en pianist och tonsättare från Tyskland som levde på 1800-talet. Jag skulle säga att hon är en av de första feministerna i klassisk musik. Hon är fascinerande! Hon var en av de första som framförde konserter utan noter. Hon reste runt i hela Europa och spelade konserter. Hon hade åtta barn och försörjde hela familjen under en lång tid. Vid 36-års ålder slutade hon turnera, då hennes make Robert Schumanns karriär som tonsättare hade tagit ordentlig fart och han nu kunde försörja familjen. Musikstycket som jag ska framföra på fredag skrev Clara Schumann när hon var höggravid med sitt fjärde barn.

Fredagens konsert i Berwaldhallen presenteras som ”en intim kammarmusikkväll”, vad menas med det?

– Kammarmusik kallas musik som är avsedd att framföras av ett mindre antal instrument eller röster med individuella stämmor, till skillnad från orkestermusik där de flesta stämmor besätts av flera instrument. Vi kommer alltså att vara en mindre grupp musiker på scenen och planen är att ungefär 150–200 personer i publiken ska få sitta på scenen, tillsammans med oss musiker. Det är det som blir det intima.

Hur många musiker kommer ni att vara på scen när du spelar?

– Vi kommer att vara tre musiker i en så kallad pianotrio. En pianotrio är en kammarmusikalisk ensemble bestående av piano, violin och cello, eller en komposition för denna ensemble. Det är min favoritkonstellation!

Hur känns det att sitta tillsammans med publiken på scenen? Har du gjort det förut?

– Inte i en sådan här stor konsertsal, men jag har spelat i intimare settings förut. Det är en speciell situation där publiken till och med kan höra mig andas. Jag tycker om att sitta nära, för jag kan höra hur publiken reagerar på musiken och känna stämningen. Det finns liksom inget avstånd, ingen vägg mellan artist och publik. Jag tror att det är viktigt att inkludera sin publik i musiken, och jag tänker att det kan vara en nyckel till att få in den yngre publiken till den klassiska musiken.


 

Mer information om konserten!


Läs mer om Clara-Mara i Berwaldhallen och boka biljetter här!

Kolla in cellisten Amalie Stalheim här!

Kika på filmklippet här!


A.Sallinen – Nocturnal Dances of DonJuanQuixote
Amalie Stalheim, cello
Edsberg Chamber Orchestra – lead by Mats Zetterqvist Live recording from a tour at Kulturhuset i Ytterjärna, Stockholm 29th January 2018.