De blåser dig av stolen med sin musik
De är nyskapande, nyfikna och har rejält utvecklad lungkapacitet. Ett besök hos Blåsarsymfonikerna är ett äventyr där olika musikgenrer möts och skapar magi tillsammans. Här kan du få dig allt från klassisk musik till rap, jazz, disco och tango till livs.
Hej Noomi Hedlund, vd för Blåsarsymfonikerna! Vilka är ni egentligen?
Vi är Sveriges största civila, professionella blåsorkester och har funnits i Stockholms kulturliv ända sedan 1906. Vår hemmascen är det vackra Musikaliska Kvarteret på Nybrokajen. I vår orkester ingår 28 musiker.
Vad är största skillnaden mellan en blås- och en traditionell symfoniorkester?
Eftersom en blåsorkester enbart består av blåsinstrument och slagverk blir det en helt annan klang än i en vanlig symfoniorkester. Vi kan skapa enorma kontraster – från otroligt skirt till ett enormt tryck. Jag vill faktiskt kalla det en helt annan konstform där man kommer mycket närmare orkestern och får en delvis helt annan repertoar.
Apropå skillnaden kan jag berätta en kul anekdot: när vi ibland har gästartister eller vikarier från andra professionella symfoniska orkestrar så kan det hända att de är alldeles slut i pausen – de är inte vana att spela så mycket som de gör under en konsert hos oss. I en traditionell symfoniorkester får de ju betydligt fler pauser när stråkarna och de andra instrumenten gör sitt. Här hos oss blir det mycket mer speltid per minut och då gäller det att ha väldigt bra lungor!
Ni är inte rädda för att testa nytt eller mixa genrer och har allt från jazz och disco till hiphop och tango på er repertoar. Berätta!
Det är lite vårt signum att ta oss an olika stilar på en hög nivå och samarbeta med musiker från många olika områden. Vi tycker att det är utvecklande för både publiken och orkestern att våga vara gränsöverskridande. I höst kommer vi därför bland annat att ge två konserter tillsammans med rapparen Erik Lundin – något som är helt nytt för oss och som blir ett väldigt spännande genremöte. I vår öppningskonsert i september är det både traditionell blåsmusik och svängig jazz som står på repertoaren när stjärncellisten Amalie Stalheim kommer till oss och spelar tillsammans med orkestern. Lite senare får vi även besök av tangospecialisten och bandoneonisten Per Arne Glorvigen som uruppför en nykomponerad konsert för bandoneon, som är en typ av dragspel, och blåsorkester.
Hur gör ni för att musiken ni spelar ska passa just för blåsinstrument?
En sak som inte alla känner till är att det finns väldigt mycket originalmusik skriven för just blåsorkester, så mycket av det vi har på repertoaren behöver inte alls arrangeras om. Men, när vi jobbar med bland annat gränsöverskridande musik som jazz, hiphop, disco eller annat arrangerar förstås någon av våra två arrangörer om den för att passa just blåsinstrument.
Apropå tango har ni även lanserat ett nytt klubbkoncept. Vad är det?
Det är jättekul! Efter varje konsert har vi en klubb som vi kallar Ståplats Nybroviken där musikerna gör en mindre, intim klubbspelning för besökare som vill lyssna på, och ibland även dansa till, levande musik. I våras testade vi konceptet för första gången, då med en utsåld klubbspelning med Nils Landgren Funk Unit.
Det är lite vårt signum att ta oss an olika stilar på en hög nivå och samarbeta med musiker från många olika områden
Berätta om era lunchkonserter!
Då bjuder vi våra besökare på lunch och musik i ett. Det är genrebrett – allt från pop till brunnsmusik och folkdans. Oftast är dessa konserter i lite mindre format, en kvintett eller trio, och väldigt intima. Efter konserten stannar musikerna kvar en stund för att möta sin publik och svara på frågor.
Till sist, vilket är ditt hetaste tips inför höstens repertoar?
Oj, det är svårt att välja en favorit, men om jag verkligen måste så får det bli konserten med Erik Lundin, Blå linjen, eftersom den är så nyskapande och spännande, något vi aldrig gjort innan och faktiskt lite utanför vår comfort zone. Den är ett måste! Men jag vill också tipsa om att hålla utkik generellt på vår hemsida för att inte missa något av allt vi erbjuder – även våra barn- och familjekonserter. Och så förstås våra fina advents- och nyårskonserter. Ja, allt är bra så man kan gärna komma flera gånger!
- Text: Karin Cedronius