22 solister på samma scen

Barytonen Hannes Öberg, uppvuxen i Sunne i Värmland, ingår just nu i Göteborgsoperans solistensemble. Under hösten kan vi höra honom i rollen som Marullo i Verdis Rigoletto men i oktober kommer han också utgöra en del av den 22 man starka solistensemble, i tonsättaren Sven-David Sandströms sista opera, Livets bok. Welma fick en pratstund med Hannes inför höstens uruppförande och frågade lite om hans tankar kring musiken och uppsättningen.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/08/hannes-oberg_Foto_Annika-Falkuggla-e1660217525154.jpg
Foto: Annika Falkuggla

Det är en stor solistensemble – hur känns det att jobba med total 22 solister samt två körer?

Jag hade helt ärligt inte greppat vilken mängd musiker som skulle vara med förrän jag fick rollistan skickad till mig.

Det ska framförallt bli väldigt kul att få jobba med solisterna. Spannet är så stort, från nyligen utexaminerade sångare till de med otroligt mycket erfarenhet. Här finns ju sångare som jag har sett upp till ända sen jag studerade, och att få möta dem nu, och vara kollegor, kommer bli fantastiskt häftigt.

Sandströms musik är en utmaning både för sångarens röst och huvud – men inte för åhörarens öron

Som sångare, hur upplever du Sandströms musik och hur är den att sjunga?

Åh, Sandströms musik är, precis som hos Britten eller Strauss musik, som när man lyssnar på den låter helt naturligt och melodiskt. Men när man väl sätter sig med noterna och börjar bena ut vad som står märker man hur komplex och klurig den är! Det är en utmaning både för sångarens röst och huvud – men inte för åhörarens öron.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/08/Rigoletto-foto_Lennart_Sjoberg.jpg
Hannes Öberg (th) och Ólafur Sigurdarson (tv) i Verdis Rigoletto som i höst spelas på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg.

Varför tycker du att man ska komma och se den här föreställning?

För att det är ett helt unikt verk. Jag älskar Sandströms avvägning mellan det moderna tonspråket och det traditionella, och att han väver in lite av det nordiska vemodet, som ger våra svenska tonsättare det där speciella soundet som känns igen.

Och så är bara uppsättningens musiker värt att se och höra. Vi pratar om en stor del av den svenska sångareliten som kommer medverka, och att få höra och se så många fantastiska musiker på en och samma gång är verkligen något utöver det vanliga.