"Detta är en kulturhändelse av rang"
Den 14 oktober har den nyskrivna operan Livets bok av den svenske tonsättaren Sven-David Sandström urpremiär i De Geerhallen i Norrköping. Welma fick en pratstund med Henrik Marmén, som är konstnärlig chef för Norrköpings Symfoniorkester. Han kallar detta en av höstens absolut viktigaste musikhändelser och utlovar en oförglömlig upplevelse.
Vad är det som är så speciellt med Livets bok?
Livets bok är Sven-David Sandströms sista opera, som han efterlämnade vid sin bortgång 2019. Han arbetade med den under sina sista år, tillsammans med Niklas Rådström som har skrivit librettot och vars roman Boken ligger som grund till berättelsen. Det är en storslagen, uttrycksfull och helt unik föreställning.
Vad händer den 14 och 15 oktober i De Geerhallen?
Då sker världspremiären av Livets Bok. En fantastisk solistensemble med 22 sångare, Norrköpings Symfoniorkester och Eric Ericsons Kammarkör ger då detta otroliga verk liv under ledning av dirigenten Tobias Ringborg.
I höst skulle Sven-David ha fyllt 80 år och jag kan inte tänka mig ett finare sätt att hylla honom än att Livets bok nu får sin världspremiär hos oss.
Vem var Sven-David Sandström?
Han var utan tvekan en av det svenska 1900-talets mest betydande tonsättare och en av den svenska modernismens mest kända, aktade och älskade. Så en nyskriven opera av honom är alltid en stor sak. I hans stora produktion finns allt från symfonier och kammarmusik till kyrkomusik och operor. Dessutom är han bördig från Östergötland, vilket förstås gör det lite extra roligt för oss i Norrköping att sätta upp Livets bok i De Geerhallen. I höst skulle Sven-David ha fyllt 80 år och jag kan inte tänka mig ett finare sätt att hylla honom än att Livets bok nu får sin världspremiär hos oss.
Hur gick det till när ni bestämde er för att sätta upp Livets bok?
Jag hade ett samtal med Sven-David om att spela andra verk av honom men så tog han upp sin opera, som han just då arbetade med. Det bet sig fast hos mig. När jag sen några månader senare fick höra att han hade gått bort ville jag ta hand om och förvalta den bollen. Så jag kontaktade dirigenten Tobias Ringborg som gick igenom det handskrivna manuskriptet. Det är förstås ett gediget arbete och en stor ”apparat” att sätta upp ett så stort verk för en hel symfoniorkester, kör, med 29 roller som ska besättas och en speltid på över fyra timmar. Men jag kunde inte släppa det. Det är jag väldigt glad för idag för detta är något helt enastående!
Berätta om innehållet!
Livets bok är baserad på Niklas Rådströms roman Boken, som i sin tur är baserad på Bibeln. Så det är en slags existentiell skapelseberättelse om mänskligt liv, men det är inget religiöst verk. Däremot är det storslaget, djärvt och visionärt i sin återgestaltning av de bibliska böckerna. Det är en berättelse om skapande och liv, fyllt av poesi och starka historier.
Vad kan man förvänta sig som publik?
Man kan förvänta sig en riktig helafton där man får se och höra ett mellanting mellan opera och konsert. Det är mäktigt och storslaget men långt ifrån svårlyssnat. Föreställningen innehåller många dramatiska inslag, videoprojektioner, ljus- och ljudeffekter som tillsammans skapar en magisk atmosfär.
Det är mäktigt och storslaget men långt ifrån svårlyssnat.
Ni kallar det en ”semikonsertant” uppsättning. Varför?
Det gör vi eftersom det är som en slags blandning av konsert och opera. Sångarna får regi, av Peter Oskarson, och det förekommer videoprojektioner och ljussättning, av Per Sundin. Däremot saknas dekor och kostymer och orkestern sitter uppe på scenen i stället för i orkesterdiket. Operan sjungs förresten på engelska med text som rullar på skärmar i konserthallen.
Behöver man vara van operabesökare för att gå på Livets bok?
Nej, inte alls. Sven-David Sandströms musik är väldigt lättillgänglig och uttrycksfull och den står aldrig i vägen för handlingen i operan. Det enda man behöver vara är nyfiken och beredd på en helhetsupplevelse utöver det vanliga.
- Text: Karin Cedronius