https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK1.jpg

”Vi är både breda och spetsiga”

Hon brinner för sin konsthall och har mängder med planer inför flytten till Fittja. Hon skapar inte konst själv, men älskar att vara nära och inspireras av de som gör. Möt Miriam Andersson Blecher, chef för Botkyrka konsthall.

Publicerat i februari 2019

Med andan i halsen och den blå mössan djupt nerdragen över öronen, som skydd mot den snåla decembervinden, kommer Miriam Andersson Blecher ut från tunnelbanan i Fittja centrum med ett brett leende på läpparna.

– Kom med! Jag ska visa er vår nya, fina konsthall, säger hon och går med raska steg till bostadskvarteret strax bakom centrum.

Konsthallen, som flyttar från Tumba till Fittja, och öppnar i maj 2019, är ännu en byggarbetsplats. Grävmaskiner jobbar och byggarbetare med vita hjälmar arbetar hårt innanför stängslet. Trots det går det inte att ta miste på glädjen och förväntan hos konsthallschefen Miriam när hon entusiastiskt beskriver den nya lokalen och alla planer för verksamheten där.

– Det kommer att bli så fint! I den ena delen blir det sju meter högt i tak. I den andra blir det bland annat barnateljé och verkstad med en brännugn för keramik. Alla glasade ytor i fasaden ger spännande möjligheter att jobba med till exempel projiceringar, samtidigt som de bjuder in till ett besök från alla som passerar utanför.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK2.jpg

När vi beundrat den blivande konsthallen en stund drar vi oss in till Nefis Baklava & Börek House i Fittja centrum för en kopp värmande te och lite mer snack om hur man arbetar med att ta samtida konst till en kommun som Botkyrka och inte minst vad besökare i den nya konsthallen kommer kunna få sig till livs.

– Vi är en kommunalägd konsthall, vilket gör oss unika, säger Miriam. Vi har en palett med både spets och bredd, utställningar med samtidskonst, spännande teman och intressanta samarbeten. Till exempel samarbetar vi med en syrisk curator, Abir Boukhari, och hennes organisation AllArtNow, som är det första samtidskonstcentret i Syrien, och nu befinner sig i ett nomadiskt tillstånd på grund av kriget. Genom Abir har vi kunnat knyta till oss många intressanta konstnärer från bland annat Syrien, konstnärer som nu befinner sig i diasporan.

Jag tycker att det är otroligt spännande när tankar och tolkningar om vår samtid uttrycks och förmedlas genom konsten

Miriam, som började arbeta på Botkyrka konsthall 2007, först som curator och sedan 2016 som chef för verksamheten, berättar att Botkyrka Konsthalls uppdrag är att vara en del av lokalsamhället. En av de viktigaste bitarna är att skapa möten och lyssna på medborgarna för att höra vad de vill ha ut av sin konsthall. Under dessa år har hon utvecklat samtalet om konsten och skapat möten mellan Botkyrkaborna och konsten:

– Delaktighet och lokal förankring är två viktiga ledstjärnor i allt vi gör här. Det kan till exempel ske genom att vi söker upp folk i centrum för att lyssna på vad de vill se och göra i konsthallen, att vi besöker skolor och förskolor tillsammans med vår konstpedagog, eller att vi gör olika konstprojekt runtom i kommunen. Genom att arbeta på detta sätt hat vi fått förståelse för hur spännande det kan vara för en konstnärlig verksamhet att ibland släppa ifrån sig ett visst ”utrymme” för att ta in andras tankar och idéer.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK3.jpg

Ett annat sätt att möta medborgarna, är genom det som kallas Residence Botkyrka, vilket är ett ateljéprogram för internationellt verksamma konstnärer, curatorer och arkitekter. De bjuds in till en lägenhet i Fittja för att bo och skapa där. Besökare kan ta del av deras konst i både lägenheten och ute på olika platser runtom i kommunen.

– Residence Botkyrka undersöker nya former för konst i det offentliga rummet och stödjer projekt som är svåra att genomföra utan en tids vistelse på platsen. Vi vill skapa goda förutsättningar för konstnärlig frihet och utveckla den lokala delaktigheten, säger Miriam. Residence Botkyrka är en plats där olika kunskaper och erfarenheter kan mötas och utvecklas, i gränslandet mellan konstnärligt arbete, pedagogiskt arbete, samhällsbyggnad och forskning.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK4.jpg
Den egyptiska konstnären Tarek Zaki har vid flera tillfällen vistats i Fittja inom ramen för ateljéprogrammet Residence Botkyrka. Verket Untitled i Alby är en skulpturgrupp i betong som bildar en stad i miniatyr.

Den egyptiska konstnären Tarek Zaki har vid flera tillfällen vistats i Fittja inom ramen för ateljéprogrammet Residence Botkyrka. Verket Untitled i Alby är en skulpturgrupp i betong som bildar en stad i miniatyr.

Tillsammans med den egyptiska konstnären Tarek Zaki, som gjorde en längre vistelse i Residence Botkyrka, skapades ett offentligt konstverk i kommunen, en skulpturgrupp i betong som bildar en stad i miniatyr:

– Tarek inspirerades av berättelser från området och arkeologiska fynd i Botkyrka, säger Miriam. Det är ett underbart konstverk som tål att man både klättrar och har picknick på det!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK5.jpg
Fittjaköket öppnade i ett par containrar som omarbetats till kök och projektrum. Foto: Simon Berg.

Fittjaköket öppnade i ett par containrar som omarbetats till kök och projektrum. Foto: Simon Berg.

Förutom den uppsökande verksamheten och utställningsdelen är det pedagogiska arbetet med bland annat olika kreativa workshops en viktig del av verksamheten. För att inte tala om mötet med konsten via maten.

– Maten som kulturbärare är oerhört viktig. Vi jobbar mycket utifrån mat och bjuder in konstnärer och boende att vara med och dela med sig av sina mattraditioner. I somras hade vi ett projekt för sommarlovslediga barn som bjöds på mat ur våra konstcontainrar, här intill centrum, samtidigt som de fick möjlighet att skapa konst tillsammans med en inbjuden konstnär. Det är en fantastisk möjlighet som vi kan göra i och med vår kommunala förankring.

Miriam berättar att konsthallens publik både är bred och nischad:

– Hit kommer familjer, barn och unga, förskolor, skolor och unga vuxna med ett konstintresse. Men vi har också en publik som reser hit från andra delar av Stockholm, eftersom de är konstintresserade. Nu hoppas jag att vi ska få in ännu fler besökare när vi, dels hamnar mer centralt och dels delar byggnad med biblioteket. Känslan när nya, kanske otippade, personer kommer in i vår verksamhet och oväntade möten sker är helt underbar!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK.jpg
Containrarna har fått olika utsmyckningar genom åren och målas här av konstnären Rezan Arab från Syrien. Foto: Anneli Bäckman.

Containrarna har fått olika utsmyckningar genom åren och målas här av konstnären Rezan Arab från Syrien. Foto: Anneli Bäckman.

Trots att Miriam har arbetat med konst i olika former under hela sitt yrkesliv, från första praktiken på Nordiska museet och åren som kulturproducent, till dagens roll som konsthallschef är hon själv inte utövande konstnär:

– Jag har aldrig målat, spelat instrument, dansat eller gjort något liknande själv. Däremot älskar jag att vara nära de som skapar – det ger en enorm stimulans att se deras kreativa lösningar och ingångar som ofta är annorlunda från hur jag själv tänker. Varje vecka blir jag imponerad av hur min omgivning löser situationer.

Att arbeta med samtidskonst är hennes kall och något hon fick upp ögonen för i samband med att hon vidareutbildade sig till curator i början av 2000-talet.

– Plötsligt föll bitarna på plats. Jag tycker att det är otroligt spännande när tankar och tolkningar om vår samtid uttrycks och förmedlas genom konsten. Det blev att jag fördjupade mig i samtalet om konst, så pedagogik och mötet med konst blev min nisch.

Hur ser då en vanlig arbetsdag ut för en konsthallschef i Botkyrka?

– Det är en salig röra, säger Miriam med ett glatt skratt. Många spännande möten, där jag träffar konstnärer eller sitter med min arbetsgrupp och planerar för framtida projekt. Jag tillbringar mycket tid i kommunhuset i Tumba där jag pratar övergripande strategier för konsthallens verksamhet tillsammans med Kultur- och fritidsförvaltningen, som vi är en del av. Men jag är även ute en hel del ”på fältet” och nätverkar lokalt med våra målgrupper. Det är aldrig en tråkig stund!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK7.jpg

Flytten från Tumba till Fittja påbörjades redan våren 2018 och nu i maj 2019 slår dörrarna till den nya konsthallen upp för allmänheten. Att konsthallen ska flytta från den plats där de huserat i 30 år till ett helt nytt ställe är spännande och utmanande, tycker Miriam:

– Det är dags nu. Vi har arbetat länge för att flytten ska bli av och haft utmaningar med den gamla lokalen, som inte var lika öppen och synlig som denna blir. Här ligger vi också nära tunnelbanan och mitt i centrum.

Men flytten betyder inte att Tumba blir helt utan konstverksamhet – Xetmuseet som grundades redan 1986, blir kvar där och har fått ett ansiktslyft sedan de nyöppnade i anslutning till Tumba bibliotek.

– Och vi kommer fortsätta vår uppsökande verksamhet där vi gör konstprojekt runtom i olika delar av kommunen.

I skrivande stund kan Miriam inte avslöja så mycket om öppningsprogrammet i Botkyrka konsthall, men lite kan hon ändå säga:

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/04/BK9.jpg

– Det kommer att vara unga konstnärer med olika bakgrund och berättelser som medverkar. De blir ett eko från platsen, och har stark lokal prägel.

Tills dess är det en hel del bitar som ska falla på plats, men det känns som att konsthallschefen är full av tillförsikt och förväntan inför flytten:

– Jag ser verkligen fram emot att få öppna den nya konsthallen för allmänheten. Här kommer vi att erbjuda något spännande och unikt, en plats som du inte kan möta någon annanstans!