https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein05.png

Extravagant diva med viktigt budskap

Provocerande, färgstark och sexig, men långt ifrån vulgär. Burleskartisten Fräulein Frauke har en förförisk aura över sig, samtidigt som de illröda läpparna inte räds att prata om allvarliga ämnen som feminism, jämlikhet och kvinnors rätt till sin sexualitet.

Paljettbeströdda hattar, färggranna kostymer och en och annan fjäderboa. Att kliva in i burleskartisten Felicia Bichards, alias Fräulein Fraukes, lägenhet är som att ta steget in i en värld av flärd och glamour. I ena delen av hennes vackra budoir står två snirkliga sidensoffor intill en vinröd sammetsfåtölj och mot väggen lutar en stor spegel med guldram. På väggarna hänger hänförande konstfotoporträtt av Fräulein Frauke i full burleskkostym och i bokhyllorna trängs de mest fantasifulla huvudbonader och tiaror med en uppstoppad kanin.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein15.jpg
En stor kärlek till musikaler från 50-talet, vackra underkläder och Monica Zetterlund ledde Felicia Bichards in på Burleskbanan.

– Jag gillar när det är vräkigt, lite extra av allt. Det syns både här hemma och när jag står på scen, säger denna färgstarka burleskdrottning vars stora kärlek till vackra underkläder och brinnande intresse för gamla musikaler från 50-talet, i kombination med en exhibitionistisk ådra, har lett henne in på denna yrkesbana.

– Jag har alltid varit intresserad av sång och dans och dessutom haft en stor fascination för äldre tiders artister. När jag var barn drömde jag om att bli Monica Zetterlund.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein12.jpg
Under intervjun får vi sällskap av Felicias fyrbenta väninna Rosie.

När Felicia var i 20-årsåldern och bodde i Berlin började hon amatörmodella som vintage- och pinupmodell. Därifrån var inte klivet långt för den sångbegåvade och uppmärksamhetstörstande Felicia att börja sin karriär som burleskartist. Att hon dessutom är grym på att sy och tillverkar alla sina fantastiska kreationer själv är ytterligare ett bidrag till yrkesvalet. Men främst handlar det om en stor kärlek till allt det som burlesken står för – att vilja provocera samtidigt som man bejakar kvinnans sexualitet och står upp för feminismen och jämställdheten.

– Kvinnors sexualitet har varit så censurerad i alla år, men med burlesken som kom under andra halvan av 1800-talet, blev det ändå lite mer accepterat, i alla fall i vissa kretsar. Burleskens historia har faktiskt följt den feministiska frigörelsen på många sätt.

Det är väldigt konfronterande och provocerande

Felicia Bichards aka Fräulein Frauke

Mellan 1900-talets början och fram till 1950-talet var burlesken stor. Men i takt med att nakenhet blev alltmer accepterat i vårt samhälle dog burlesken så gott som ut under en period, för att återuppstå igen i slutet på 00-talet med bland andra världsstjärnan Dita von Teese i spetsen.

– Oavsett tidpunkt har burlesken alltid haft en vilja att provocera sin omvärld, och att ifrågasätta makten och göra narr av den. När jag uppträder tar jag en stark sexuell plats med min nakenhet, det är väldigt konfronterande och provocerande, säger Felicia.

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein17.png
Burlesken handlar är enligt Felicia en hyllning till allas olikheter och handlar mycket om normbrytande kroppspositivism där alla kroppar ska få ta plats.

Den provokationen syns tydligt i hennes olika burlesknummer. Eller vad sägs om en sexig Snövit som klär av sig på scen eller en oskyldig ”Virgin bride” som strippar och blir en rödklädd vamp? Som burleskartist gör Felicia en mängd uppträdanden varje år, runtom i Sverige och Europa. Med en kombination av jazz, dans och striptease bjuder hon på glamorösa sång- och dansnummer som för tankarna till Broadway och 20-talets dekadens. Allt hon gör är med en utmanande glimt i ögat och en allvarlig tanke bakom.

– Även om burlesken är avklädd, utmanande och sexig så är det också en hyllning till allas olikheter. Det handlar mycket om normbrytande kroppspositivism och att alla kroppar ska få ta plats i vårt samhälle, oavsett storlek och form. Inom burlesken är absolut inte alla trådsmala, tvärtom här får celluliterna ta plats – det är befriande!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein04.jpg
Felicia Bichards har ett alternativt artistnamn men är osäker på om hon vågar byta när det nuvarande, Fräulein Frauke, blivit så etablerat.

Namnet Fräulein Frauke kommer från Felicias tid i Berlin, men hon är inte helt nöjd med valet, trots att det hängt med under mer än ett decennium.

– Då tyckte jag att Fräulein Frauke lät bra, men det är svårt för alla utom svenskar och tyskar att uttala och eftersom jag uppträder i både USA och Europa så är det lite synd att de inte kan uttala mitt namn. Så jag har faktiskt ett annat namn i bakhuvudet, som jag inte tänker avslöja, men samtidigt är Fräulein Frauke så etablerat att jag inte vet om jag vågar byta, säger hon med ett hemlighetsfullt leende.

Vi har jobbat hårt med att våra klubbar ska kunna vara ett ”safe space” där alla kan mötas och känna sig delaktiga

Felicia Bichards aka Fräulein Frauke

Etablerat är det sannerligen. För, även om artisteriet ligger henne varmast om hjärtat, så är det inte det enda hon gör. Varje år producerar Felicia och hennes partner John Paul Bichard ett antal populära pop-up-klubbar på bland annat Nalen under namnet ”Fräulein Frauke Presents”. Det är klubbar som alltid har ett speciellt tema och som utlovar ”extra allt”, helt i enlighet med Felicias förkärlek till vräkighet.

– Vi bjuder på show, livejazz, burlesk, cabaret, performance art, boylesk och en massa annat härligt. Förutom jättebra musik, dans och en superskön publik så klart!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein08.png
Som stor och etablerad konstform kom burlesken att dominera andra delen av 1800-talet och fram till mitten av 50-talet.

Som om inte det var nog är de också värdar för Stockholm Burlesque Festival, en omåttligt populär burleskfestival som går av stapeln varje höst på bland annat Nalen. Även om Felicia är noga med att påpeka att både festivalen och klubbarna är feministiska och queera så är de inte alls bara till för en särskilt invigd skara – tvärtom!

– Det är det som är så härligt med den här världen! Vi har en enda enkel regel och det är samtycke – att de som kommer ska vilja ta del av vår fest. De ska inte komma för att, som utomstående, beskåda, utan de ska verkligen ta del av gemenskapen. Men det räcker att man känner sig fin. Vi kräver inga fantastiska kostymer om man inte själv vill förstås.

Delaktigheten och att vara en fredad zon är jätteviktigt inom burlesken.

– Vi har jobbat hårt med att våra klubbar ska kunna vara ett ”safe space” där alla kan mötas och känna sig delaktiga, oavsett kön, ålder, kultur eller sexuell läggning. Vi har en underbar blandning av gäster mellan 18 och 80 år. Till oss är alla välkomna!

https://www.welma.se/wp-content/uploads/2022/05/fraulein_Kitty_Steffan.jpg
Varje år producerar Felicia och hennes partner John Paul Bichard ett antal populära pop-up-klubbar på bland annat Nalen under namnet ”Fräulein Frauke Presents”

Om Burlesk

Burlesken har rötter ända bak till antiken och den antika pjäsförfattaren Aristofanes som brukar kallas för burleskens fader. Som stor och etablerad konstform kom burlesken att dominera andra delen av 1800-talet och fram till mitten av 50-talet. Men när tv:n gjorde sitt intåg fick liveunderhållning som burlesk stryka på foten och konstformen dog ut i slutet av 60-talet. I slutet av 1990-talet återuppstod dock burlesken, inte minst med ikoner som Dita von Teese i spetsen. Idag beskrivs burlesken som en vintageinspirerad kabaretunderhållning, som alltid innefattar någon form av striptease med en feministisk underton. Burlesk kommer av italienskans ”burla” som betyder ”att göra narr av”.