Möte med Musikaliskas Maestro
Som ung musikstudent bytte hon den klassiska saxofonen mot dirigentpinnen. Då vågade hon knappast tro att hon 20 år senare skulle resa runt och leda framstående musiker i kända konserthus och på stora operascener i hela världen. Möt Blåsarsymfonikernas hyllade chefsdirigent Cathrine Winnes.
Publicerat i september 2018
Solen skiner och värmen dallrar i luften denna strålande försommardag då Welma har stämt träff med Blåsarsymfonikernas chefsdirigent och konstnärliga ledare Cathrine Winnes. Vi träffas utanför hennes arbetsplats, Musikaliska, vid Nybrovikens glittrande vatten. Turisterna väntar på att kliva av och på skärgårdsbåtarna, människor cyklar, promenerar och kör bil utanför den 140-åriga byggnaden och storstadens larm är påtagligt. Själv kommer Cathrine med andan i halsen, efter att just ha avslutat repetitionerna inför helgens stora konsert i Berwaldhallen. Några hårslingor har slitit sig från den rågblonda hästsvansen och fladdrar bångstyrigt runt ansiktet på denna norska maestro:
Så går det när man står och vevar med armarna som en väderkvarn en hel dag framför en så fantastiskt bra symfoniorkester
Trots ett pressat schema och trots att detta är hennes tredje intervju för dagen – många vill ha en bit av denna hyllade och talangfulla dirigent – är hennes totala närvaro påtaglig. Det märks på hennes glada och öppna sätt gentemot musikerkollegorna, som alla vill småprata med henne när vi fyller kaffekopparna i Musikaliskas fikarum, innan vi beger oss till dirigentrummets avskildhet för intervjun. Cathrine har ett vänligt ord och ett glatt leende över till alla:
– Det är ju så otroligt härligt att komma hit till Musikaliska och träffa alla fantastiskt duktiga musiker. Jag känner mig så privilegierad som får arbeta med dem. För att inte tala om byggnaden. Jag blir både lugn och glad när jag sätter foten innanför dörrarna på Musikaliska. Tänk att få jobba i Sveriges äldsta konsertsal som ligger så otroligt vackert till!
Men låt oss backa bandet. Hur hamnade denna 41-åriga kvinna från Oslo på dirigentpodiet i Sveriges äldsta konserthus? Det började faktiskt redan på 1980-talet i en liten grundskola utanför Oslo, där hon växte upp. När skolans blåsorkester, eller korpset som det heter på norska, presenterade sin verksamhet för eleverna, blev åttaåriga Cathrine eld och lågor. Hon ville vara med i orkestern, det verkade ju så roligt! Men hon var osäker på om föräldrarna skulle gå med på det, det verkade ju vara som en evig fest med saft, bullar och utlandsresor … Så glädjen blev stor när föräldrarna svarade ja. Hennes jazzälskande pappa föreslog att Cathrine skulle testa saxofonen. Det skulle visa sig vara ett lyckokast. Hon var extremt talangfull på saxen och det dröjde inte länge innan hon tog privatlektioner för en av Norges bästa saxofonlärare, Ragnhild Holm, en kvinna som än i dag är en av Cathrines närmaste vänner. Det ena ledde till det andra och den unga saxofonisten var snart ute och turnerade, och tog lektioner i såväl Stockholm som Paris. Så småningom blev det studier i musikpedagogik och klassisk saxofon vid Norges musikkhøgskole (NMH). Det var där, ungefär halvvägs in i utbildningen, som Cathrine fick en insikt:
– Jag satt och lyssnade på skolans fantastiska symfoniorkester när de övade och önskade att jag skulle få spela med dem. Men saxofon finns ju inte med i en symfoniorkester. Men, tänkte jag, om jag istället ställer mig längst fram, som dirigent, då får jag ju vara med! Så började tanken gro.
Men det var först när hon som student var solist med en orkester och nämnde för dirigenten att hon också skulle vilja dirigera, som hon verkligen tog klivet mot sin framtida dirigentkarriär:
– Jag trodde att han skulle skratta lite åt mig och sedan lämna ämnet. Istället tog han mig på allvar och gav mig råd om vilka personer jag skulle kontakta och vilka kurser jag skulle söka. Jag blev förvånad, men glad och jag tog till mig råden och följde dem.
Eftersom det då inte fanns en hel dirigentutbildning i Norge läste Cathrine första halvan av utbildningen vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm (KMH). Sedan tog hon sin diplomexamen vid NMH, en plats hon är trogen än i dag, eftersom hon undervisar där som lektor i dirigering.
I dag är Cathrine Winnes ett stort och välkänt namn inom den klassiska musiken. Hon har stått på dirigentpodiet på såväl Kungliga Operan och Estniska nationaloperan som Göteborgsoperan. Hon arbetar kontinuerligt med flera av de stora symfoniorkestrarna i Norden, bland andra Oslo-Filharmonien, Norska radioorkestern, symfoniorkestrarna i Trondheim, Stavanger och Kristiansand, Radiosymfonikerna och symfoniorkestrarna i Norrköping, Malmö, Helsingborg, Gävle och Odense. Hon har även dirigerat Kungliga Filharmonikerna, Johannesburg Philharmonic Orchestra och KwaZulu-Natal Philharmonic Orchestra. Meritlistan kan göras lång. Sedan 2016 har hon varit verksam som konstnärlig ledare och chefsdirigent för Blåsarsymfonikerna på Musikaliska.
Det råder ingen tvekan om entusiasmen när Cathrine Winnes beskriver sina olika uppdrag och arbetsplatser. Den här kvinnan har ett arbete som hon verkligen älskar:
– Det bästa med jobbet är konserterna, och förmånen att få arbeta med så duktiga musiker. När jag kan känna i ryggen att publiken sitter långt ut på stolen och bara tar in och lyssnar. Då är det fantastiskt! Vilken energi det ger!
De flesta har nog ett hum om vad en dirigent gör, men färre känner förmodligen till hur en typisk arbetsdag ser ut. Cathrine Winnes dagar är en mix av hårt studerande av partitur, repetitioner och – det bästa – konserterna.
– När jag ska plugga in ett partitur inför en konsert eller föreställning, då går jag helt in i min egen bubbla. Jag sitter böjd över mina noter och hårdpluggar, analyserar och ”torrdirigerar” med händerna i luften. Då måste det vara helt tyst omkring mig. Tystnad är oerhört viktigt för en musiker.
Partiturpluggandet handlar mycket om att analysera och att med fantasins hjälp föreställa sig klangen, fraseringen, tempot och dynamiken i musiken, berättar Cathrine och liknar sitt ”torrdirigerande” vid när en dansare går igenom sina danssteg i huvudet och använder händerna för att markera varje steg.
Att Cathrine Winnes är mycket musikalisk med sin saxofonistbakgrund råder det ingen tvekan om, men hur är det då med sångrösten? Cathrine skrattar högt.
– Nja, min sångröst är faktiskt ganska ful. Men det jag verkligen kan dra fördelar av, när jag jobbar med att dirigera opera, är att jag är blåsare och har förståelse för andning och frasbyggande. Det behöver ju även sångare tänka mycket på.
Som konstnärlig ledare och chefsdirigent är Cathrine även ansvarig för programutbudet på Musikaliska. Höstens program är spännande och explosivt, en mix av klassiskt och modernt. Här kommer det att spelas alltifrån virtuos musik från Sverige och Polen, franska chansonsupernovorna Piaf och Brel, spirituell musik och kommunikation med det gudomliga, till julgodis med Blåsarsymfonikerna och ett flertal mycket duktiga solister på såväl violin som saxofon, tuba och trumpet. Men när Welma ber Cathrine att tipsa läsarna om någon favoritkonsert ler hon brett och säger på klingande norska:
– Nej, du det går icke – det är som att be mig välja vilket av mina barn jag tycker bäst om. Ni får komma hit och lyssna på allt istället!
Om Musikaliska (numera Musikaliska kvarteret)
Musikaliska, som byggdes på initiativ av Oscar II, är Sveriges första konserthus. Det invigdes 1878 med en stor konsert och kunglig närvaro, och fyller med andra ord 140 år i år. Fram till slutet av 1960-talet hade Musikaliska akademien ansvaret för den högsta musikutbildningen i Sverige. Här har bland andra Jussi Björling, Birgit Nilsson, Elisabeth Söderström och Sixten Ehrling studerat.
I den anrika konsertsalen delades de allra första Nobel-prisen ut. Under 1960- och 70-talet användes ”Gamla Ackis”, som huset kallades i folkmun, som repetitionslokal av Radioorkestern. I slutet av 1990-talet återställdes konsertsalen till sitt vackra originalskick. Huset drevs av Rikskonserter fram till 2011.
Sedan 2011 är Musikaliska ett konserthus som rymmer ett brett konsertutbud med klassisk musik, nutida konst-musik, folk- och världsmusik, familjekonserter, jazz med mera. Blåsarsymfonikerna och Länsmusiken i Stockholm har båda Musikaliska som hemmascen. På Musikaliska genomförs även events, seminarier och konferenser.
Sedan 2022 har Musikaliska blivit Blåsarsymfonikerna som är en del i den nya organisationen Musikaliska kvarteret.
- Text: Karin Cedronius
- Foto: Kristina Sahlén