Opera
Kungliga Operan presenterar varje år både regissörer och solister i världsklass. Ensemblen bjuder på såväl traditionella klassiker som helt nyskrivna verk.
Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för operakonsten. Sedan starten 1773 har regissörer, scenografer, sångare och korister tillsammans förvaltat den europeiska operatraditionen samtidigt som man också utforskat vad opera skulle kunna vara. Sedan hösten 2021 är Michael Cavanagh operachef.
»År 2023 blir ett år av firande«, säger operachef Michael Cavanagh och utvecklar: »Jag vill fira konstformen. Jag vill fira vad vi kan göra med den – vad vi har gjort med den historiskt, vad vi gör med den i nuet och vad vi vill göra med den i framtiden. I jubileumsföreställningen som vi gav i januari gick vi tillbaka till våra rötter, Kungliga Operans allra tidigaste dagar; i repriserna kryssar vi mellan några av alla fantastiska uppsättningar som vi har gjort; och vi frågar oss också: vart är vi på väg? Svaret är: mot ett operahus med lägre trösklar. Vi bjuder in fler att komma till Operan – Broadwayfans till Sweeney Todd, gamers till konserter som den nyligen spelade DICE at the Opera, maskeradälskare till vår stora Nyårsmaskerad som avslutar 2023 – och breddar definitionen av vad opera är och vad ett operahus kan vara.«
mot ett operahus med lägre trösklar
Michael Cavanagh är, förutom operachef på Kungliga Operan, även regissör, och i den rollen både inleder och avslutar han 2023. Den nyligen bortgångne giganten Stephen Sondheims älskade Sweeney Todd har premiär i januari, medan en ny och postapokalyptisk uppsättning av Mozarts ikoniska Don Giovanni når oss i december. »Vi börjar i en mörk skildring av 1800-talets London och slutar i en mörk vision av framtiden«, säger han och skrattar, »men däremellan finns ljus: en magnifik uppsättning av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm regisserad av Tobias Theorell och det storslagna uruppförandet av Melancholia, Mikael Karlssons operaversion av Lars von Triers fascinerande succéfilm.« Anne Sofie von Otter sjunger i den sistnämnda produktionen, och hon gör även rollen som grevinnan i en konsertant version av Tjajkovskijs vackra opera Spader dam. »Dessutom fortsätter vi med konceptet Short Stories, där nya tonsättare får pröva sina idéer och skapa novelloperor, tre på en kväll. Och vi presenterar även repriser av publikfavoriterna Tosca, Rigoletto, Salome och Elektra. År 2023 blir otroligt.«