Saara Ekström, Grand Macabre, fototapet, 2019
Saara Ekström No Body filmstill, 2007. "The first thing to dissappear was my name.".
Saara Ekström, Imitation (evolution), 2019.

Gratis

Film

Tillfällig utställning

Saara Ekström – Waste and Wonder

28 sep–12 jan 2025

Fullersta Gård

Fullersta Gård har glädjen att presentera Åbobaserade konstnären Saara Ekströms separatutställning Waste and Wonder där både äldre och helt nya verk lyfter fram en tidigare mindre uttalad eko- och sociopolitisk dimension i hennes arbete.

Ekströms visuella språk för samman fragment av konsthistoriska format, såsom stilleben, med dokumentära och avantgardistiska inslag. Återkommande i hennes bildvärld är tiden en viktig faktor, en nedbrytande och närande kraft, som uttrycker sig i förgänglighet och ackumulation.

Saara Ekström studerar människans sätt att bemöta naturen och det som betraktas som smuts eller skräp med blick på materiella, biologiska och existentiella aspekter. Var går gränsen för oss att definiera något som tilltalande eller motbjudande? Filmen Shadow Codex (2021) och installationen Inventarium (2016) är exempel på verk där samhällets skuggsidor hamnar i fokus. Hur tenderar vi att skydda oss från något vi uppfattar som hotfullt? Om Limbus (2011) och Grand Macabre (2019) skriver Mio Lindman i sin text till utställningen:

”Fotografiets upplösta föremål påminner om något rituellt sammanställt, en helig plats. Sopornas lämningar vill vi gärna glömma, de heliga platserna är däremot till för att minnas. Tänk om också sophögen kunde bli en minnesplats?”

Filmen No Body (2007) handlar i sin tur om en kvinnas förlust av sin identitet; den kroppsliga disassocieringen och rumsliga måttlösheten som följer med detta. I fotoserierna Imitation (evolution) (2019) och Mutabor (jag förändras) (2023) samt filmen Amnion (2023) återfinns intresset för det som beskriver både tillkomst och upplösning i form av abstrakta och ambivalenta former. Vart är människan och jorden på väg? Hypnos är både titeln till en skulptur och hennes senaste film. Här fungerar japanska Noh teatermasker som portaler till ett spirituellt, rituellt och psykologiskt tillstånd, som återupplivar dialogen med skogen, där den intima relationen mellan mänskan och naturen blandas med de fundamentala existentiella frågorna. I flertal av Saara Ekströms verk utgör det omedvetna både en mental kategori och ett lager i den kollektiva historiens och djuptidens väv.

Utställningen i Huddinge kommun, som har en stor sverigefinsk minoritetsbefolkning, är hennes första mer omfattande i Stockholmsregionen. Den 24 oktober kommer Saara Ekström att delta i ett konstnärssamtal på Finlandsinstitutet tillsammans med konstnären Ananya Tanttu. Moderator för samtalet är Finlandsinstitutets direktör Wivan Nygård-Fagerudd.

Om Saara Ekström

Saara Ekströms (f. 1965) fotografier, videoverk och installationer har visats på omfattande separatutställningar ända sedan 1990-talet, och hennes filmer har väckt intresse på flera internationella filmfestivaler. I Sverige har hon haft större utställningar på Bildmuseet i Umeå, på Nordiska Akvarellmuseet och senast på MAN museum i Skellefteå. Ekström har uppmärksammats med bland annat Finska statens pris i bildkonst, mediakonstens AVEK-pris samt med nomineringar för CPH:DOX New:Vision Award, Below Zero, Ars Fennica och Carnegie Art Award.

Waste and Wonder har producerats med stöd från Frame Contemporary Art Finland och Svenska Kulturfonden.

När

28 september 2024 – 12 januari 2025

Pris

Fri entré

Bra att veta

Kafé

Hiss och ramper

Restaurang

Bar

Hitta hit

Pendeltåg eller buss till Huddinge station.

Ta vänster när du kommer ner till markplan och följ gångvägen fram till Fullersta Gård (Fullersta Gårdsväg 18).

En mindre parkering finns vid Fullersta Gårdsväg 18. Större parkering finns på Norrängsvägen 1, eller i något av Huddinge centrums parkeringsgarage.

Spana in Welmas olika guider

Annonser: