Teater

Världen av igår – återkomsten

moment har den stora glädjen att meddela att vi lyckats få till en ny spelperiod av förra vårens stora succé: Världen av igår.

Denna gång kommer vi även att ladda materialet med nya scener som vi inte spelade i spelperioden 2024 och som vi anser att 2025 års version behöver. Vad sägs t.ex. om scener som:

”Zweig i New York – den amerikanska drömmen undersöks grundligt”,

”Det kan hända något! – en utförlig beskrivning av 1800-talets hycklande sexualmoral”,

”Theodor Herzl och judestaten. En av av Zweigs första förläggare skrev på fritiden en liten och på den tiden ganska illa ansedd skrift som skulle få stor betydelse” ,

”Dans på vulkanen 1 och 2 – föraningar om både det första och andra världskriget. Möt Berta von Suttner och Romain Rollard. Följ med Zweig på ett oroväckande biografbesök på den franska landsbygden, gå på kulturfestival i Salzburg och festa med kultureliten en bergstopp ifrån han den där Adolf Hitlers hus.”

Förra gången sålde vi slut på alla biljetter, extra föreställningar och extra platser vi lyckades uppbåda. Så skynda att boka när biljetterna släpps!

1941 sitter Stefan Zweig (1881–1941), en av världens mest uppburna och beundrade författare, på ett hotellrum i Brasilien och skriver. Han har förlorat allt. Sin karriär, sitt hem, alla sina världsliga ägodelar. Inte ens hans hemland finns längre, det har uppgått i Tyskland eller Tredje riket som landets nya ledare Adolf Hitler kallar det. Hans böcker är förbjudna. Här nedtecknar han sin sedermera legendariska skildring av det gamla Europas undergång. När han skrivit färdigt tar han sitt liv. Han skriver för att han tycker att han måste, inte för att han vill. Den värld han föddes och växte upp i är borta. Han måste berätta om den för att någon ska minnas den.

2021 får en regissör och dramatiker född 1973 Zweigs bok i sina händer. Han ska skriva en musikal som utspelar sig i tiden Zweig skriver om och använder boken som inspiration. Han blir mycket gripen av boken och både lär sig nya saker och känner igen sig. Han inser att tiden som Zweig beskriver, nästan precis 100 år tidigare än hans egen, på många sätt är mer våldsam och mer omvälvande än hans egen. Men känslan som Zweig beskriver av att leva på ett sluttande plan, att uppleva att saker går åt fel håll men ändå försöka leva på är kusligt bekant. Regissören upplever att han under hela sitt vuxenliv sett en långsam men stadig nedmontering av det samhälle han växte upp i och de värderingar som gällde då. Krig, kriser och hot har avlöst varandra och Zweigs bok får honom att förstå att flera av dem har sin rot i de krig, kriser och hot som Zweig upplevde och skriver om. 100 år är egentligen inte så mycket och då som nu pågår livet och vardagen mitt i omvälvande storpolitiska skeenden. Kanske särskilt drabbad blir han av att den historia i boken som han vet mest om, nazismen, här inte är en huvudroll utan snarare droppen som fick en mer än överfull bägare att rinna över. Regissören slås av insikten att det är en god idé att intressera sig för bägaren om man vill förstå hur droppen fick den att rinna över.

Regissören bestämmer sig för att göra en uppsättning av boken. Eller kanske snarare av erfarenheten att läsa boken. Boken är 480 sidor lång, så att dramatisera hela är naturligtvis en omöjlighet. Han bestämmer sig för att sätta upp boken i formen av en dramatiserad bokcirkel. Skådespelarna i uppsättningen kommer att vara väl inlästa på materialet och inför varje föreställning göra en lista på deras favoritkapitel, passager och berättelser ifrån boken. En klocka kommer att sättas med en exakt föreställningslängd och sedan kommer de spela så mycket de hinner på den tiden. Han tänker sig att vissa kapitel kommer att spelas varje kväll medan andra kommer att skilja sig från föreställning till föreställning. Men, tänker regissören, huvudsyftet med föreställningen är att låta publiken möta den här boken och tiden, som både ligger oss väldigt nära och känns väldigt avlägsen. En tid vi borde känna till mycket bättre än vi gör.

Föreställningen kommer att förutsätta att de flesta som ser den, om de inte redan gjort det, kommer att läsa boken efter att de sett uppsättningen. Så det gör inte så mycket om vi måste snabbspola lite i t ex ryska revolutionen eller i första mötet med den italienska fascismen eller i det nybyggda New York eller i det kulturintresserade Wien.

Av Stefan Zweig

Regi och dramatisering: Andreas Boonstra
Scenografi och kostym: Åsa Berglund Cowburn
Musik: Simon Steensland
Ljus och teknik: Joel Dannerup
I rollerna: Linda Källgren och Anders Berg
Ackompanjeras av: Karolina Weber Ekdahl och Arvid Pettersson

Premiär: Stora Scen 9 mars
Spelas: t o m 27 april

Speltid: 2 timmar 20 minuter inkl. paus

När

7 maj – 27 maj kl 19

Pris

150-300 kr

Bra att veta

Kafé

Hiss och ramper

Restaurang

Bar

Hitta hit

Gröna linjen mot Farsta till Gubbängen. Lokalen ligger på andra sidan torget.

Allt som händer – moment:teater

Spana in Welmas olika guider

Annonser: